donderdag 7 juni 2012

Een tricot bloemenrokje


Sinds enkele weken woont er hier een overlock in huis.
En dan neem je zo een gekocht rokje uit de kast, bekijkt dat eens goed en denkt, mmm dat moet op een avondje makkelijk te doen zijn.
En jawel, zo een patroonloos tricotrokje dat past in een avondje naaien.

Een stofje werd gekozen, 40cm tricot volstond ruimschoots voor een 2,5 jarige.
Een strook van een kleine 30cm werd geknipt over de hele lengte van de stof.
Garen werd gekozen. (het werd die rode)

Er kwam weinig gereken aan te pas. Ik mat de tailleband na op een bestaande rok en bij het leggen van de plooien lette ik vooral op de tekening. Na enkele pogingen had ik een patroon gevonden waarmee ik bijna de volledige breedte van de stof kon gebruiken. De plooitjes stikte ik met een klein recht stretch stiksel vast.

De tailleband en zijnaad lockte ik aan mekaar en de elastiek stikte ik ook van de eerste keer aan mekaar. Ik schoof de 2 in mekaar, zette de elastiek eventjes op zijn plaats met wat speldjes, zodat hij niet onder het mes kon geraken. De rok en de tailleband naaide ik aan mekaar met een driegdraad en het volledige pak ging zo onder de overlock.



Nog even de onderrand afwerken met de overlock, centimeter omvouwen, zoompje met de dubbelnaald en tadaa klaar.



Iets in mij zegt dat er van dit model nog veel rokjes zullen gemaakt worden hier.

Stof: Pauli

Geen opmerkingen:

Een reactie posten