maandag 9 april 2012

A-lijntje

Met mijn nieuwe schat, de doos vol knopen, kon ik eindelijk de laatste hand leggen aan het A-lijn kleedje dat ik enkele weken terug begon.

Ik was al een tijdje op zoek naar een leuk A-lijn patroontje in één van de boekskes. Maar tot nu toe heb ik er nog altijd geen gevonden. Ik had nog een hoop stof over van de rechte rok in de les, dus besloot ik maar om het erop te wagen en dit patroontje te testen. Wel patroon is veel gezegd natuurlijk, want er is nog wel wat werk aan voor je het klaar hebt.
Ik besloot om vanaf het vestje aan elke kant 6 cm uit te schuinen zodat ze wat bewegingsruimte zou hebben. Omdat het eigenlijk winterstof is en de lente eraan komt, nam ik de maat van een kleedje maat 98 uit de winkel en kwam aan 50cm gemeten vanaf de schouders.
Mijn patroon tekende ik zonder naadwaarde, zodat ik nog wat speelruimte had.
Ik tekende overal 2cm naadwaarde en 4cm voor de zoom, kwestie van wat speling te hebben.

Ik koos voor een beleg uit één stuk en zette hem eraan volgens de methode van Tante Hilde.  En toen begon het te wringen.
Gelukkig heb ik ook nog een boek met naaitechnieken en herinnerde ik mij dat er in de les enkelen een beleg aan hun t-shirt gezet hebben en dat die belegjes werden ingeknipt en uitgedund. Hoewel ik geen strijkvlieseline in huis had en het beleg niet verstevigd had, besloot ik toch maar de schaar erin te zetten. Hopelijk gaat het achteraf niet teveel rafelen.
Na het passen zoomde ik hem toch maar op 2cm om, want hij is nu al niet meer al te lang en het moet eerst nog zomer worden. Bij nader inzien had ik misschien ook mogen uitschuinen tot 7 cm, want ze kan wel bewegen, maar het had toch nog iets losser gemogen.

En zo kwamen we tot dit resultaat:


De rits inzetten was wel goed gelukt. Maar ik had ze een tikje te laag ingezet. Ik heb ze ingezet volgens de methode van de juf, wat toch al wel een stuk beter ging dan de methode die ik voor het rode rokje gebruikte. De volgende keer zal ik foto's voorzien.



Omdat de rits toch wel echt te laag ingezet is, moest er nog een knoopje aan. Ik ging al kijken bij Veritas, maar vond niet wat ik in gedachte had. Ook de grote doos bevatte niet exact wat ik wilde, maar wel eentje dat voldoende dicht in de buurt kwam.
Maar een knoopsgat was geen optie, dus moest er een koordje aan. Helaas had ik ook dat niet in huis. Dus nam ik een "miskoop" van het begin van het schooljaar, een rolletje zwarte cordonnet, nam er 6 draadstukjes van en vlechtte die tot een koordje.
En toen hadden we dit:

En nu laat ik het met rust.
De volgende editie is al geknipt uit katoen.

Stof: stoffenspectakel

1 opmerking: